Dec 31, 2011

Kermit

Ja, het stuurhuis heb ik opgegeven. Vrouwlief heeft mij overtuigd van het feit dat we niet mobiel zijn en voorlopig ook niet zullen zijn. Een andere is gekomen: Kermit, een groene 146 1.6 Twin Spark 16V alstublieft.
Waarom deze? De kermit was een van twee 146's die stonden bij een handelaar in Kessel. Beide auto's waren in gebruik bij de ouders van de eigenaren, in afwachting van hun nieuw bestelde VW's. Dat gaf in ieder geval aan dat ze liepen en gekeurd waren. De ene was een 1.4 TS, de ander een 1.6 TS. Omdat we de kans kregen beide auto's te rijden zijn we vanmorgen op pad gegaan.
Eerst in de 1.6 gereden. Lekker pittig, schakelt en stuurt goed en had een net interieur. De 1.4 had een nog netter interieur, mooi zelfs. maar hij liep en schakelde minder. Belangrijkste pluspunt van de 1.6 was dat hij een bekende historie had bij Kozole in Landgraaf. Tot km 129.000 gedocumenteerd. Nu had de 1.6 140.000 op de teller, bovendien was de distributie pas in maart 2011 vervangen. De 1.4 had 110.000 km op de teller, maar gaf totaal geen clou over de onderhoudshistorie. Daarbij was het mij onbekend of de Twin Sparkpluggen waren vervangen bij 100.000 km, de distributie was al van stand 81.000 en vond ik de motor rauw lopen.
Omdat de 1.4 naar mijn idee te hard moest sleuren aan de zware auto, en de 1.6 een beter curriculum had, hebben we voor de 1.6 gekozen. Ook niet zo heel erg netjes, maar met patina. En ik heb nog wat van de prijs af kunnen dingen. Meteen boter bij de vis, om 12.00 uur op 31 december 2011 waren we eigenaars van een nieuwe Alfa 146.

Voila!


Simpel no-nonsens zwart interieur

Minder mooie, maar originele Alfa velgen, een goeie radio en airco! We zijn weer mobiel.
Goed nieuwjaar.

Oh, onze buurman had ons zijn oude (ietwat klapperende) Mazda 323 geleend om te gaan kijken. Bij thuiskomst was hij zo enthousiast over de 146 dat hij toch serieus moest nadenken of hij niet voor de 1.4 zou gaan. Ben benieuwd hoe hij januari 2012 zal inrijden...?

Dec 29, 2011

Welke richting gaat het op met het stuurhuis?

Vandaag stress aan de hand gehad. Het stuurhuis ligt eruit en de revisie is een voor mij heikele operatie. Ik krijg de zooi niet goed los en als ik de rubbers heb vervangen, weetik nog niet waar de lekkage vandaan komt. Een revisiedeel kost me netto € 264 euro bij Jakobs in Duitsland. Dat ziet er niet slecht uit, maar de inbouw moet vanwege de garantie gebeuren door een vakbedrijf, en dan schiet ik er qua kosten niet veel mee op. Ik kan het ook gokken en twee jaar garantie op de revisie verspelen...

Erger nog is dat de distributie van de rooje ook op de nominatie staat. En dat zijn ook weer de nodige kosten die op ons afkomen. Het gehobby aan die rooje is niet in het voordeel voor de blauwe heer. Die blijft maar staan en dt komt de sfeer in Huize Alfa 33 niet ten goede.

Dat geklooi aan die rooje leidt ertoe dat mijn vrouw geen auto heeft en dat is vervelend. Die wil zo snel mogelijk weer de weg op en desnoods (!) met een ge-airconditioneerde 146. We hebben er al naar gelonkt en een paar mooie en niet te dure gezien. Ik zou wel willen opteren voor een 1.8, maar zeldzaam. Een 1.4 lijkt mij niks. Een 1.6 is een goed alternatief, maar momenteel geen fijne te koop. Bijkomend probleem is dat we niet snel even kunnen gaan kijken, omdat we zonder vervoer zitten...

Photobucket

Wel gisteren alweer het oude interieur uit de blauwe verkocht naar Wageningen. Die mensen waren blij met hun nieuwe aanwinst en dat is altijd fijn om te zien.

Dec 27, 2011

Lekker bezig tussen kerst en nieuwjaar

Voorbereidingen op verwijderen van het stuurhuis

De kerstdagen goed doorgekomen. Ik had zaterdag een liter Dexron II olie gekocht en in de servoreservoir gegooid. Daarmee was de pomp voorlopig tevreden en de akelige geluiden waren weg. Toch een gewoon lek dus. Momenteel zit ik met oliehanden te typen, een tussenverslag zeg maar. Ik heb de uitlaat los, de motorsteun los, de stuurkolom nadert uitname en dan gaat het aan de onderkant verder. Het stuurhuis moet eruit om het lek te identificeren. Kan ik meteen de kapotte rubbers van de stuurstangen vernieuwen. Tegenvaller is de overdaad aan leidingen rondom het stuurhuis. Dat wordt nog een heel gevloek en getier. Gelukkig kan ik vanavond nog bij Eric the car guy kijken om te zien hoe het nog moeilijker kan. Ik moet me toch op een of andere manier motiveren. Als het lukt vandaag nog een fotootje. Anders morgen, of overmorgen...?
Stuurkolom in pieces

Dec 21, 2011

Nu dat weer


De rooje gaat niet weg. Ik ben bang dat hij in de gaten heeft gekregen dat we het vertrouwen in hem hadden opgezegd, hij heeft nu in een keer allerlei kleine mankementjes en een iets groter (lekkende stuurpomp). Zo kan ik hem natuurlijk niet verkopen. Maar er zijn nog wel een paar redenen waarom de rooje gaat blijven.
- De kosten die gemaakt moeten worden zijn te overzien.
- De kwalitiet van de auto is te goed om te gokken op een andere niet veel jongere auto die ook weer van alles heeft. Veel geld om een heel goede te kopen is er gewoonweg niet.
- Te meer ook omdat we zaken in huis ook weer moeten vernieuwen.
- De vaste kosten van de rooje zijn zo akelig laag, en we rijden bewust, dan mag een autorit best wat meer kosten. Alle alternatieven die we onderzochten betekenen minimaal twee keer zo hoge vaste kosten.

Life is like a rollercoaster.

Dec 10, 2011

Meck en de rooje



Weken niets meer laten horen. Roel, de BMW-man, wees me er op. Het klopt, ik was erg druk met werk en de rooje 33. Ik ben een knutselaar, maar beperk het graag tot de blauwe. De rooje is aangeschaft om dagelijks te rijden, de blauwe is hobby. Nu de rooje groot onderhoud nodig heeft (distributie), en we graag ook weer eens aan grotere Alfa rijden, hebben we besloten de reparatiekosten in een nieuwe te steken en de rooje weg te doen...

Ja, hij gaat de deur uit en is te koop: klik hier. We zoeken eigenlijk een mooie 156 sportwagon, maar hebben ook al gekeken naar mooie 146's. Nadeel van die 146 is de hoge tildrempel aan de achterkant, en Meckie, de hond kan er niet mee in de kofferbak. Die hond is ouder dan de 146 aankan en een 156 sw is dan perfect. Ook lekker ruim (niet veel ruimer dan een 33 overigens) maar motorisch sterker. En dat mag ook wel eens, na 4 2CV's, een 33 SW 1.3s, een 1.7 QV en deze rooje 1.4ie. Een mens wil ook wel eens wat.

De blauwe ligt voorlopig stil en dat begint vrouwlief aardig te ergeren. Moet zorgen dat ik vaart ga maken, maar ik heb weer eens een schop onder mijn kont nodig. Aan de onderdelen zal het niet liggen, die zijn binnen.

Wie kan mij motiveren? Misschien is er een autoknutselclubje in Limburg waar ik mij kan aansluiten? Ervaringen?